HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Kisah satu degupan jantung :)

Assalamualaikum



Pernah satu ketika dulu..keluarga kami dapat berita gembira.. bila di beritahu tentang pemeriksaan jalur upt, ada double line :)





Doktor sah kan usia kandungan dah 5 minggu di dalam rahim, ucapan tahniah dari doktor dan pastinya perasaan gembira tak terkata yang pasti di rasai oleh mana-mana pasangan suami isteri. Mula nampak bayangan bayi yang comel..terdengar-dengar suara tangis yang manja..senyum sorang-sorang..





Tapi berita gembira itu hancur..musnah bila satu hari..tiba-tiba darah keluar begitu banyak..berketul-ketul..sakit yang amat.. berkejar ke hospital dan doktor memberitahu, kandungan gugur :')




Bersedih seluruh keluarga...





Menitis air mata....





Hati di pujuk...Belum rezeki..belum rezeki...
kehilangan ini..terlalu sakit rasanya..pahit..payah untuk diterima..






Tapi hari ini, alhamdulillah..penantian berakhir..satu nyawa..satu tubuh kecil dengan satu jantung kecil yang berdegup..





selamat di lahirkan...iya..ini kisah abang saya.. petang tadi kakak ipar saya, kak dila selamat melahirkan seorang bayi perempuan yang sangat comel...












Ini bukan penantian satu tahun, dua tahun,tiga tahun.. Tapi lima tahun. ye lima tahun!




Saat keguguran.. Allah saja tahu kesakitan yang di alami, kata kak dila. Saat doctor mengeluarkan kandungan yang tertinggal dalam uterus akibat keguguran.. saat doctor mencungkil bahagian dalam rahim untuk mengeluarkan cebisan daging yang tertinggal, memercik darah pada langsir yang mengelilingi katil.. dan ketika itu suami (abang saya) tiada di sisi. tidak dibenarkan masuk dan hanya mendengar jeritan isteri dari luar.. bayangkan apa perasaan abang saya ketika itu..




Selesai tugas doktor. Berlari abang saya dapatkan si isteri..kak dila begitu lemah.. air mata mengalir keluar dari matanya dan tangan abang saya di tarik..di peluk kuat.. 




Walau ia bukan terjadi pada saya, tapi keadaan tu cukup buat saya sebak.





Kakak ipar saya mengalami keguguran sebanyak dua kali.. Dan selama 5 tahun, mereka suami isteri menunggu kehadiran si kecil.. alhamdulillah.. selepas konsisten mengambil set kesuburan shaklee..




Abang saya amalkan zinc complex & vitamin e, kakak ipar pula amalkan ESP, vitalea, bcomplex, vitamin c, alfalfa. 



Dalam 6 bulan macam tu, mereka dapat berita gembira tentang kandungan berusia beberapa minggu, namun ia di rahsiakn dari kami sekeluarga. Tapi rahsia terbocor juga, hehe bila abang saya whatsapp di group family, pura-pura bertanya kalau ada kawan pregnant boleh makan alfalfa lagi tak? kami dapat detect dah :p




Alhamdulillah. semuanya selamat. Bayi perempuan 3.7kg di lahirkan di Mahkota Medical Centre, Melaka.





Happynya  kami sekeluarga tak terkata. Doakan saya menyusul pulak ye? Insyallah dah setahun kahwin, kami dah ready.. cukup lah setahun masa untuk kami berdua, dah mula rasa mahu bertiga. hehe..



Doakan ya? 
terima kasih :)


p/s : sebelum hamil dan semasa hamil, pengambilan bcomplex sangat sangat penting. asid folic di perlukan untuk pembentukan sel darah ibu dan baby. Penting untuk tumbesaran tulang belakang baby dan mengelakkan insiden spina bifida seperti mana yang pernah saya tunjukkan gambar di > sini





Okay la itu saja, thanks for reading. Selamat malam :)


xoxo
Tiera,
A-happy-work-at-home-wife~

3 comments:

mamaDhiah said...

Alhamdulillah.. selamat melahirkan baby.

Sedih baca part rahim di cuci tu..

Najib Ariyan Ali Basha said...

uihhhh tragis nya saya dengar cerita keguguran tu... macam nak menitik air mata... kesian bah...

tapi apa pun alhamdullillah selamat... semoga bahagia selama2nya

Athirah Tieramiessyou said...

hajjah : tu lah.. sedih kan. tiera yg jwb call n dgr dia ngs cerita mlm tu lagi la sedih huhu papepun selamat dah alhamdulillah :)


najib : kesian kan..sakit uuh.. imagne mcmn abg saya cuma mampu dgr dari liuar isteri menjerit pggl nama dia.. huhu.. tq ye for the doa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...