HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Tips kecantikan : 5 perkara anda perlu tahu tentang vitamin C

Assalamualaikum





Okay saya share sedikit tentang vitamin c. Tahu kan yang saya sangat suka dengan vitamin c, walau pun awal-awal start ambil bukan sebab nak cantik, tapi lebih kepada memperbaiki stamina. Sebab sedih tak larat nak jogging tasik shah alam 2-3 round macam dulu-dulu.




September 2009 saya pinjam duit kakak saya beli vit bcomplex, vitamin c, vitalea. (set optimum health)




Tak sangka tiba-tiba kulit muka jadi macam berseri dan licin pulak. Sampai MUA saya cakap senang sangat nak make up kan saya, kulit flawless katanya. Alhamdulillah. Itu kesan vit c pada saya.



ok jom, kita tengok apa 10 perkara menarik tentang vitamin c ni! :)




1) Manusia tidak seperti haiwan tertentu yang boleh menghasilkan vitamin c sendiri. Arnab salah satu contoh haiwan yang menghasilkan vitamin c sendiri. Hmm patut la arnab comel kan? 


Arnab mampu menghasilkan 18000 mg vitamin c sendiri





2) Nama lain bagi vitamin c adalah asid ascorbic. Ingat lagi masa tingkatan 4 ada kan buat eksperimen mengenalpasti kandungan asid ascorbic dalam buah. Haaa vitamin c la tu!



Ingat tak? hehe. Kita gunakan DCPIP untuk mengesan kadar vitamin c dalam jus 3 jenis buah. Semakin cepat warna DCPIP tu di nyahkan , itu maksudnya semakin banyak kandungan vitamin c dalam buah tersebut. Oh student bio sgt kan :p




3) Vitamin C mudah teroksida dan sangat sensitif dengan haba dan cahaya. Sebab tu kena pastikan botol yang digunakan untuk menyimpan vitamin c adalah selamat dan melindungi vitamin c dari teroksida. Tahukah anda vitamin c yang terkandung dalam sayuran seperti brokoli akan teroksida dan hilang jika salah cara memasaknya?


cara terbaik adalah dengan menggunakan double boiler / kukus. dari pada kita rendam terus dalam air bg meminima kan kehilangan vitamin c.. Ingat ye vitamin c sangat mudah terlarut dalam air!




4) Vitamin c adalah antioksida yang sangat powerful yang mambantu meningkaykan sistem imun tubuh badan kita. Sekiranya anda selesema sakit tekak demam kesejukan. Cuba lah ambil vitamin c daripada paracetamol. Ia sangat membantu :)







5) Buah citrus seperti orange mengandungi asid askorbik dan pada bahan putih di bawah kulit buah citrus terdapat banyak bioflavonoids. Bioflavonoids ini membantu vitamin c untuk efektif, berfungsi dengan lebih baik dalam tubuh badan kita. Penting bioflavoanoids ni!  Tak semua produk vitamin c di pasaran mengandungi bioflavonoid labih-lebih lagi sekiranya produk vitamin c company tersebut adalah sintetik, bukan natural. Vitamin c shaklee semestinya natural, semulajadi dan bonus, ia mengandungi bioflavonoid. Hanya yang terbaik dari shaklee :)

Lepas ni makan limau/oren jangan buang yang putih-putih tu ye, banyak bioflavanoids tu! 



Vitamin c plus Shaklee :)


Sekian  perkongsian 5 perkara tentang vitamin c. Terima kasih kerana sudi membaca dan jika anda ingin mendapatkan vitamin c special dari saya, jangan malu jangan segan untuk beritahu saya ya? Ada cara-cara best untuk makan vitamin c supaya berkesan sampai dapat kulit caaantik! Saya 


Ini nombor telefon saya, jangan lupa save! :)



Tiera
019-4120913

2 comments:

amlztlshda said...

hi nanny tiera! comelnye rabbit :-)

Athirah Tieramiessyou said...

hai cucu nanny! hehe comel mcm amy hik3.. sb amy mkn shaklee ngeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...