HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Sebab saya bukan anak orang kaya



Adakalanya saya terfikir.. untuk apa aku susah susah bekerja kuat-kuat.. tambah pulak saya bukan bekerja dengan mana mana majikan yang sudah tentu skop kerjanya bagaimana, gaji nya sudah di tetapkan setiap bulan berapa. Tak perlu pening kepala, just go with the flow. Datang pejabat, buat kerja, cukup bulan dapat gaji. 




Tapi saya? Peningnya boleh tahan.. Apa tidaknya, saya lah boss saya lah pekerja.. saya kena tentukan sendiri berapa gaji saya setiap bulan. Tiada skop kerja khusus, saya perlu bijak mencari mentor, belajar sendiri dan redah sampai jadi. 




Tak cukup dengan tu, kena pulak selalu berfikiran positif la, kena kuat la, kena sabar la, kena teguh pendirian dan tak mudah down la. Macam-macam kan. Tapi saya fikir balik.. Untuk apa sebenarnya saya amik semua ni.. hadap segala perasaan risau, kadang-kadang takut nak mencuba, takut tak jadi, takut di reject macam-macam lagi la....





Simply because..saya bukan anak orang kaya. Ya.. saya tak seperti kawan-kawan saya yang senang-senang boleh beli apa yang mereka mahu.. yang kalau nak melancong, ok jom pergi. Yang mampu bagi ibu ayah duit setiap bulan lebih dan lebih bukan RM50..RM100... atau mungkin rasa parents dah terlebih2 duit sampai tak payah dah bg duit (mungkin la.) Saya tak bebas mcm kawan saya yang takde hutang. Yang mampu umrah satu family..Tak.. saya tak mcm kawan-kawan saya yang kaya.. 




Betul ... SAYA TAK KAYA SEPERTI MEREKA... sebab tu saya pilih untuk hadap semua ni.. 



Saya pernah hadapi kehidupan yang susah seperti saya ceritakan di entry Cukuplah aku pernah hidup susah dulu dan saya tak nak ulang lagi kehidupan mcm tu.. taknak.. :'(




Sebab tu saya nak jadi kaya..salah satu sebabnya adalah, saya sangat suka melancong.. tapi saya kurang gemar dengan cara backpackers.. (kita mungkin berbeza tp kita raikan citarasa sesama kita ok?)



Entah la. Tak tahu nak cerita macam mana.. yang pasti nak melancong byk tempat tu salah satu impian saya..




Pagi ni saja tengok album-album sendiri dekat facebook, macam tak percaya dah empat tempat saya pergi (Luar Malaysia). Sebab masa kecik saya tak pernah naik kapal terbang hehe kesiankan saya? Kan dah cakap..saya bukan anak orang kaya mcm kawan2 saya... :')




Kali pertama dapat naik kapal terbang adalah when I was 18 lepas SPM..tu pon dapat free sebab... teman kakak urusan kerja beliau. Pi sabah merasa lah dua kali naik MAS (KL-KK, KK-TAWAU) Balik semenanjung air asia pulak. Haha berbeza makan roti putar dalam flight MAS dengan Maggie dlm air asia :P





Saya tak malu nak mengaku saya bukan anak orang kaya.. Dan cakap lah saya jakun sekali pun .. takpe.. cakap lah.. 



Saya tetap nak jakun hihi. Saya bukan anak orang kaya faham tak.. saya tak pernah melancong luar negara masa kecik2 mcm kawan-kawan saya, harus lah jakun hihi. Excited laaaaaaa faham dak T-T






Sekarang aim nak p jauh jauh sikit... Doakan ye? Target nya...


- Umrah
- Dubai
- US
- Paris
- Melbourne
- Jepun 
- Korea
- Istanbul
- Mesir (nak lawat adik yg study kat sana)




Ini dalam kepala setakat ni.. Saya berfikiran positif yang saya akan dapat pergi semua tempat ni.. makan sedap-sedap jalan puas puas. hehe. Doakan ye. 




Nanti bila dah tercapai, buat entry baru, dan entry yg ini akan saya titipkan semula dalam entry yang baru tu, sebagai kenangan yg satu ketika dulu ia cuma satu impian.. :)




K tu saja. 
saja cari mood pagi-pagi ni dengan melihat semula negara-negara yang saya teringin nak jejak kan kaki :')








Jom layan lagu Hikmah Kembara. Memang suka kumpulan nasyid Mirwana ni, dia macam lain dari yang lain la. Faizal Tahir masa ni tak se fofular sekarang tapi saya dah memang suka suara dia dari dulu lagi :) semua ahli mirwana suara best-best! Play lagu ni tau, sedap sangat hihi




"berjalan..bermusafirlah..melihat kebesaran tuhan yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur di atas nikmat dan kurniaannya, nilai harga nya, iman dan taqwa..bagi hamba yang setia.."






Salam sayang
Athirah Tieramiessyou

4 comments:

Ashchronicles said...

Insyaallah :)
Semoga impian jadi kenyataan.

Saya pasang impian nk p umrah tahun depan. Tgh menyimpan la. Harap Allah izinkan, cukup lah ^^
Tak penah try cara backpackers tapi saya single so mungkin okay la kot. After umrah aim nak g Istanbul. And then jepun.. Haiceh, mcm banyak duit. hehe.. Sy pon bukan anak orang kaya. Tp Alhamdulillah ayah saya bagi cukup sekeluarga

Athirah Tieramiessyou said...

tq sis aisyah :)

hehe seronok la aim kita sama nk umrah tahun depan, n suka travel! hehe.

insyallah.. niat kita baik..allah pandang :)
nk jadi kaya.. nk bawak ibu ayah melancong puas2!

BALKIS said...
This comment has been removed by the author.
Athirah Tieramiessyou said...

balkis:
takde la yang.. siapa kata akak dapat semua ni sb akak anak org kaya..
kan tajuk entry ni "sb saya bukan anak orang kaya". siapa kata mustahil , kenapa mesti kata awk berangan aje walhal awk boleh dapat jugak?

Apa yg kita rasa, fikir, cakap adalah doa tau..
letak je impian tu. inshallah satu hari nanti awk mesti dapat.
Mesti allah temukan jalan utk capai, just like apa yg akak buat :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...