HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Bersyukurlah, Walau Sekecil-kecil Perkara

Assalamualaikum 



Lama pulak tak di publish publish. Dok dalam draft je ek. Okay lah saya publish.. Saya nak cerita sikit ni.





Sepanjang saya menjalankan bisness dari zero hingga harini.. salah satu punca rezeki saya tak pernah putus, saya dapat rasa dan dapat lihat, ia datang dari sebab > bersyukur. 




Apa yang buat saya terpanggil untuk kongsikan ini adalah, saya lihat ramai peniaga, sid hari ini, seolah-olah payah untuk dapat customer, untuk naik rank dan sebagainya.



Bukan rezeki dari sudut itu sahaja, spirit, semangat yg konsisten jugak satu rezeki bukan? Tapi ada yang tak dapat semua ni.





Bila saya perhati.. rupanya baru saya tahu.. ada antara mereka.. payah untuk bersyukur perkara-perkara kecil yang terjadi atas diri mereka.





Sebagai contoh.. Masa saya awal-awal buat shaklee dan dapat bonus dalam RM20-RM40 macam tu.. Ya Allah.. excited lain macam..bersyukur sgt2. saya guna duit tu untuk belanja abang saya nasi kukus, ibu saya topup. Dan bulan seterusnya bonus saya bertambah lagi, tambah dan tambah lagi. 




Tapi jangan hairan, ada ye sid yang, "boleh la.dapat la RM20..."  atau 
"RM25 je.." 
"boleh la...boleh la..."



Jerrr.. haaa jer jer... ni ape maksud? Jangan perlekeh rezeki yang kita dapat, ingat, Allah cakap lainnsyakartum laazidannakum. Kalau harini  engkau bersyukur esok aku tambah lagi. Tapi kalau kita dok je..jee..jerr.. Terlatihkah hati untuk bersyukur? 





Dapat customer zinc complex jer..





je lagi. lagi dan lagi. sampai bila kita nak bersyukur kalau semua kita pandang sebagai je sahaja? Sedang kita tak tahu saat kita dapat seorang customer zinc complex, ada orang tak dapat customer langsung! Masih mahu > je?





Pandang lah setiap satu perkara tu sebagai sesuatu yang patut kita syukuri.. 




Saya bagi contoh lain.. satu ketika dulu masa saya dan kakak saya (master ainul) baru lagi dalam shaklee.. Setiap satu perkara yang terjadi kami akan jadi sangat excited. Salah satunya


nama kak ainul under selangor







Bukan keluar gambar pon , keluar nama kat situ pon rasa excited. Happy. bersyukur sangat! Saya sendiri siap komen hoping that one day nama saya juga akan ada dalam tu. Tapi sid hari ini? Macamana? Ye bukan semua, tapi ada segelintir yang tak heran langsung! 



Saya berbual dengan kak ainul tentang hal ini.. dan dia sendiri cakap perkara yang sama.. 


"dorg ni tak de rasa happy kan...tak excited.."



Ada jadi kan? Nama u all keluar majalah Shaklee Today tapi u all tak heran pon..ada..betul tak.. dapat award time NC. Ada kan , yang pandang like 'alaaa dinner je pun..'  . Nama di panggil naik pentas utk motivation rally.. ' alaaa bukan ape benda pon..'




Kalau satu ketika dulu kak ainul tidak bersyukur ketikamana nama nye keluar sebagai list supervisor dalam shaklee today, mungkin kah Allah akan tambah lagi rezeki sampai tahap ini? 



Kenapa susah sangat  nak pandang ia sebagai sesuatu yang patut di syukurkan? Jaga jaga dengan akibat tidak bersyukur. Lihat di mana anda berada sekarang. Adakah masih di takuk lama?




Orang tak tahu lagi majalah apa saya maksudkan..hihi. ha kalau nak tahu.. ni lah yg saya maksudkan... Shaklee Today. 


Agak2 ade tak yg cakap "alaa majalah shaklee JER pon.."
kalau anda tak mahu bersyukur terpulang. Cuma nak pesan,  tak perlu halang atau sakit hati  kalau org lain nk bersyukur. ok? boleh?  :)



Dulu dulu ye la saya keluar majalah Dara.com. Laaa ni dah bertaubat takde dah nak jd model baju bagai hak3...jadi model yang boleh menginspirasikan orang lain untuk jd kaya sebelum umur 30 tahun, aci tak? boleh? hehe









Syukur itu besar kuasanya. Percayalah. Ada masa, duduk dan renungkan apa yang dah kita ada hari ni. Apa yang dah kita kecapi. Syukur dan usaha lagi.



Buat semua yang menjalankan bisness khususnya yang sama bidang dengan saya , Shaklee.  Berusahalah untuk menjadi ahli syukur. Ini salah satu kunci rezeki buat kita. 




Kalau anda rasa lemah. Rasa hampir putus asa.. ambil masa untuk ingat kembali semua kesusahan yang pernah kita lalui sebelum ni. Banyak sgt!




Masa kita lalui, kita rasa macam tak leh tempuh je. Tapi tengok di mana kita harini? Masih hidup? Dan kita lepas rupenye ujian2 sebelum ni! 




Kuatkan semangat. Kuatkan usaha. Jangan pernah putus asa. Jangan pernah berhenti bersyukur di kala anda meneruskan usaha. 




Allah sedang memerhati kan kita, maka bersyukur lah walau sekecil-kecil perkara. Tiap satu yang terjadi, tidak pernah Allah biarkan ia terjadi sia-sia. Pasti ada sesuatu yang tersembunyi... 

Kalau sekecil-kecil perkara kita susah nak bersyukur, mcmn Allah nak bagi sebesar-besar perkara?  :')




Syukurlah,
kau akan lebih bahagia dan berjaya



Salam sayang
Athirahtieramiessyou
working-at-home-wife

3 comments:

Nadia Syakila said...

ok, kena buat enrti.
nama daku keluar shaklee today.

Athirah Tieramiessyou said...

ye nadia. ambil gambar. post klt fb, ig. abadikan kata org hehe

tgk mcm MAS. bila dah jd master seronok tak tgk blk gambar yg di upload pd tarikh 26feb2013? haaa

Najib Ariyan Ali Basha said...

Nasihat yang baik untuk semua perkara... alhamdullilah dapat rezeki... betul juga cakap2 dalam entry ni... saya setuju... terima kasih atas nasihat nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...