HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Nenek, kami pasti merinduimu :'(

Assalamualaikum...



Semalam, nenek saya, Hjh Maimun Bt Samingin (emak kpd ibu saya) telah pergi buat selamanya. Pagi semalam, masa saya sibuk melayan whatssapp anak-anak shaklee saya, ibu cuma beritahu kesian nenek sakit. Kejap lagi kita balik kampung nenek ye.. Saya cuma cakap alaaa nenek sakit.. Tak sangka rupanya dah sampai tarikh malaikat izrail datang untuk pisahkan roh dari jasad  nenek. Tinggal jasad terbujur kaku... :(




Memang sedia maklum nenek selalu sakit-sakit (umumnya yang selalu orang tua tua selalu alami). Sakit belakang, terpaksa jalan dengan membongkokkan badan baru lega sakit belakang. Sakit dada sekali sekala.





Tapi tak berapa lama lepas tu, ibu dah menangis.. ibu cakap cepat siap nenek nazak... Allah.. Terus kami bersiap & bergerak ke Muar..




Dalam perjalanan, tak putus-putus kami berdoa, Ya Allah bg kami kesempatan utk berjumpa nenek sebelum dia pergi..Tolong Ya Allah..




Tapi tak sampai setengah jam perjalanan, along call, telling us, nenek dah tak ada.. :(  Allah...berjurai air mata...




Tak sangka, saya gurau-gurau suapkan nenek ayam goreng masa farah (cousin saya) kahwin adalah moment terakhir bersama nenek.. sedih :'(





Kami sangat rapat dengan nenek. Setiap kali ibu bersalin, nenek akan datang rumah utk jaga ibu dlm pantang.. Bayangkan 10 orang anak ibu..





Banyak kenangan, kitorg nakal, pernah kena kejar dengan nenek sebab nenek nak 'pukul' dengan kertas (kalendar besar digulung-gulung buat rotan). Tapi tahu, nenek sayang.. pernah masa bawak nenek bercuti ke DESARU, saya pegang-pegang kotak mainan jo-jo, masa tu RM2 rasa macam sangat mahal. Nenek kata, ambil la.. nenek belanja...





Masa jaga ibu dalam pantang (lahirkan aizuddin) ada satu hari tu hujan. Nenek hantar saya  pergi sekolah.. sampai satu tempat ada lecak/becak?? saya ckp nenek kasut sekolah baru kapur..putih lagi.. nenek senyum n dukung saya dengan beg sekolah yg berat ni..dah la nenek kecik je..nek..org syg nenek... :')





Dan untuk majlis kahwin saya nanti, nenek dah suruh pilih cadar untuk bilik pengantin.. nenek kata nenek nak belikan, cepat cari yang bawah RM400... Banyak kali nenek suruh saya pilih dalam catalog, saya kata nanti, nanti org pilih.. Tak sempat rupanya nek.. :(

Comelnya.. :')
Balik kampung nenek, Lenga,Muar...  :')



nenek..orang rindu nenek.. :'(
saya amik gambar ni masa raya eid hari tu.. nenek banyak tidur... Hati mmg terasa sesuatu.. rasa takut kehilangan nenek...





Saya pernah bercita-cita nak bawak nenek jalan-jalan bila saya dah kerja.. pernah mengimpikan untuk bagi nenek rasa duit gaji saya.. Cuma sekali saya sempat, bonus shaklee bulan lepas.. dapat hulurkan sikit duit pada nenek dan saya berkesempatan belikan nenek KFC, nenek makan coleslaw banyak sangat.. seronok saya tgk.. :') lepas tu masuk bilik, pgg tgn nenek, nenek kata, doakan nenek sempat tengok tiera, amirah kahwin.. nenek pegang muka adik saya jugak, nenek kata  "mah punya macamana..doa lah nenek pjg umur, dpt tgk mah kahwen.."





bila saya usik "nenek,jom kawen same2.." nenek kata..atok dah rindu nenek.. saya sengih.. tapi hati terusik.. Kenapa nenek ckp mcm tu?



masa bawak nenek bercuti di cherating :)




Kalau saya yang cuma cucu dah sedih macam ni, apa agaknya yang dirasa oleh ibu & adik beradik ibu yang lain? ye, suasana semalam sayu!



pakngah yang langsung tidak menitiskan air mata, akhirnya menangis ketika menjadi imam solat zohor semalam.



pokde..ibu, makzie, maklang, mak cah, mak pi, makcik,pak anjang, busu..


Dan pasti  yang duduk di kampung, yang tinggal bersama nenek akn jauh lebih rindukan nenek.. makcik dan anak2...

Jenazah nenek. Saya sempat join mandikan jenazah nenek.. usap kepala nenek...ratakan air ke badan.. Apa yang menenangkan hati kami, kubur nenek luas, dan sangat cantik seolah2 di simen. Mungkin, ini nikmat org yang semasa hidupnya Dia banyak bersedekah.
zaman comot, aku,aisyah, mah & aizuddin..nenek..kami pasti rindukan nenek...


Menangis semahunya. Sampai satu masa ,kita akn terima.. bahawa nenek dah pergi buat selama-lamanya.


Alfatihah.

2 comments:

Nor Nadia Syakila Jamal said...

takziah nanny..
moga Allah tempatkan nenek di kalangan orang yang beriman...

Al-fatihah..

I 'm T i e r a said...

terima kasih nadia :')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...