HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Ubat Kayap




Harini tiera tengok tvalhijrah, segmen Tanya Doktor. Okay ilmu best, tentang kayap. Dan Inshallah, jangan risau, ada caranya untuk mengatasi dan mengubati kayap dengan berkesan. Kita mesti tahu dulu apa yang kita alami pada kulit kita, ini kayap atau eczema? 


Apa perbezaaan antara eczema dan kayap?


Eczema ni lebih pada inflamasi pada kulit, bukan sebab jangkitan (infection). Dan ia tidak mengenal usia. Bayi yang kecil tu pon boleh kena eczema. Makanan yang boleh trigger eczema pulak adalah seperti makanan laut, kekacang, ada yang tak boleh makan telur, ayam dan sebagainya.



Kalau kayap (Shingles) ? Ia berpunca dari jangkitan viral. Dan ia kebiasannya terjadi kepada yang dewasa terutamanya yang dah berusia 60 tahun ke atas. Sebab biasa orang tua mula ada penyakit macam-macam, sebagai contoh penghidap kencing manis. 



Antibodi, sistem daya tahan badan atau immunity lah biasa kita sebut, mula menurun. Dan tidak ada kaitan dengan pemakanan seperti eczema. Tak ada apa perlu pantang makan seperti eczema. 



Kayap ni boleh kita katakan chicken pox part II. Jadi orang yang tak pernah kena chicken pox (cacar air), dia tak kan dapat kayap. Tapi kalau pernah kena? Katakan kita dah baik lah dari chicken pox. Sebenarnya virus tu akan kekal di situ di bahagian saraf. Hanya sistem immuniti badan kita yang akan lawan virus ni dari aktif. 



Okay, katakan immuniti kita kurang, kemudian kita terdedah semula dengan virus yang sama, maka ia akan re-activate balik dan menjadi kayap pulak. Beza chicken pox (cacar air) dengan kayap apa tau, chicken pox lebih pada rasa gatal gatal. Kayap pulak sakit arghh 😖



Bahagian yang biasa kayap ni terjadi adalah di 

- Kepala 
- Leher
- Muka
- Badan 





Jangkitan ni biasa bermula dengan bintik-bintik yang kecil. Tapi menurut doktor, pesakit akan datang beritahu sakit badan, rasa nak demam. Masa check, tak ada pon sebarang bintik atau blister (belon belon berisi air di permukaan kulit). Nanti kemudian baru muncul macam bump, bonggol dulu pada permukaan kulit. Macam bintat gitu. 



Kemudian ia akan mula develop menjadi seperti blister, belon belon, bernanah sedikit. Keadaan setiap blister itu rapat-rapat dan berair, dan ia takkan berlaku bahagian kiri & kanan badan contohnya secara serentak. kalau belah kiri, so sepanjang kiri tu je akan kena. Sebab apa? Sebab ia ikut saraf kita. One nerve root. 



Dan selepas keadaan ini, akhirnya ia akan bertukar menjadi kuping. Kering. 


tempoh masa terkena kayap. kalau pon kan kayap tu dah nampak kering, tapi jangan main main tau. Rasa sakit yang amat boleh berlarutan hingga bertahun-tahun! Tadi ada seorang pemanggil dah menanggung kesakitan dekat 3 tahun dah. Allahuakbar. 



Adakah kayap membawa maut? 



Kayap tidak membawa maut, tapi boleh menyebabkan mata buta. jika ia menyerang kawasan muka,mata seperti dalam gambar





Adakah kayap berjangkit? 


Sebenarnya macam cacar air jugak lah. Bila ada blister, blister tu pecah. Cecair tu kalau tersentuh boleh berjangkit. Dan bukan setakat sentuhan boleh bawak berjangkit, tapi melalui udara jugak Udara akan bawak virus tu masuk ke orang sekeliling. Kat sini kita boleh nampak, kita tak boleh nak jamin atau pastikan virus tak masuk badan kita lagi pulak melalui udara, memang tak nampak. Tapi apa yang kita boleh buat, kuatkan sistem pertahanan badan kita. 



Apakah langkah berjaga-jaga kita boleh ambil sebagai perlindungan supaya kita tak terkena kayap ni?



1. Suntikan imunisasi masa kecik. Suntikan chicken pox (tak wajib amik tapi kata doktor di galakkan) Biasanya di usia 12-15 bulan. Takdelah kata 100% preotection but atleast 95% kata doktor. 

2. Kalau yang dah 60 tahun ke atas, di galakkan untuk amik suntikan untuk kayap. 


3. Tingkatkan imunisasi badan. Makan vitamin c. Bersenam. Makan cara sihat. Elakkan makan makanan berminyak. 



Apa produk shaklee yang bantu atasi masalah kayap?








NUTRIFERON



Dah faham kan baca info di atas, kayap ni virus dan ia akan kekal dalam badan, hanya dengan imunisasi tinggi sahaja boleh membantu melawan virus ini. Maka, nutriferon adalah yang terbaik kerana di dalamnya ada interferon. Interferon ni akan alertkan antibodi kita untuk melawan virus. Jadi dengan pengambilan nutriferon, pertahanan badan mula berkerja keras untuk melawan virus. 




Vivix


Viviv sangat berkuasa memulihkan sel hingga tahap DNA! Gabungan vivix dan nutriferon akan membuatkan sistem pertahanan badan meningkat dengan jayanya. Vivix sangat membantu mengatasi simptom-simptom sakit saraf, atau keradangan yang di rasai oleh pesakit kayap ni. Juga memberi tenaga cepat secara semulajadi. 




Garlic Complex 

Bawang putih. Satu tablet garlic complex shaklee mengandungi segugus bawang putih! 😱 Bawang putih ni memang antibiotik semulajadi. Tapi siapa nak kunyah bawang putih seulas seulas macam tu kan 😑 so cara mudah telan je tablet garlic complex ni. Garlic sangat membantu dalam membekalkan antibiotik semulajadi kepada pesakit kayap. 


Vitamin c 

Yang ni memang doctor ada sebutkan tadi. Memang popular pon vitamin c ni sebagai penguat antibodi selain untuk kulit cantik kan? Selain itu, vitamin c juga boleh mempercepatkan proses penyembuhan luka . Jadi selain meningkatkan sistem pertahanan badan melawan virus, ia juga membantu agar blister gelembung gelembung berair pada kulit penghidap kayap  untuk kering dan sembuh dengan lebih cepat.




So inilah dia EMPAT produk shaklee yang membantu anda untuk sembuh dari kayap. Kalau anda nak dapat konsultasi cara pemakanan berkesan dan harga istimewa untuk ketiga tiga produk ni, 


whatsapp tiera ok?  019-4120913



Tiera cover banyak tempat. 
Shaklee Setia Alam
Shaklee Shah Alam
Shaklee Melaka
Shaklee Bangi 
Shaklee Selagor 

kalau anda di luar kawasan yang tiera cover, jangan risau, boleh pos. Tiera beri FREE Postage jika anda ambil set kayap ni dari tiera. ok?


oklah sekian perkongsian harap ada manfaat. hingga kita berjumpa lagi. 😉



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...