HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Latihkan diri untuk jadi pemaaf : )

Assalamualaikum 


Perkongsian kali ini, satu artikel dari I.LUV.ISLAM.COM  tentang menjadi seorang pemaaf. Ye, saya jumpa ia ditampal di board surau delima. Allah tunjukkan saya jawapan untuk apa yang terjadi pada saya baru-baru ini. Thank you Allah :'(

Saya taip balik semua.
Sama-sama baca dan fahamkan, mudah-mudahan kita mendapat petunjuk dan rahmat Allah.
amin.


*************


Mengapa sukar untuk memberi maaf apabila hati sudah terguris? mengapa tidak mahu melupakan perasaan disakiti? Mengapa tidak tenang dan sering berdendam apabila di hina dan di umpat? Andainya kita tidak mampu memaafkan kesalahan orang bererti KITA BELUM MEMPUNYAI HATI YANG BENAR-BENAR BERSIH. Kita belum menjadi seorang yang rendah hati dan pemaaf.



Bila kita sukar memaafkan kesalahan orang lain, bermakna kita ada sikap ego dan sombong yang dimurkai oleh Allah. Siapakah kita yang mahu merasakan diri sebagai 'tuan' dan mahu orang lain sentiasa berbuat baik terhadap kita? Bila ada orang buat kesilapan, siapa kita untuk marah, berdendam, dan berharap dia akan menerima balasan dari perbuatannya?



Bila sukar memaafkan kesalahan orang lain bermakna kita ada sikap yang dimurkai Allah. Bila orang membuat salah dengan kita, selidiklah apakah dosa yang kita lakukan sehingga Allah takdirkan begitu terhadap kita. Bila sedar akan dosa dan kesilapan kita samada dosa terhadap manusia atau kecuaian kita pada Allah, nanti akan datang rasa 'aku mmg patut dihukum' dan orang yang melakukan kesilapan terhadap kita hanyalah perantaaraan. (jangan sekali-kali menganggap 'aku mana ada buat dosa hari ni' ..ini membuatkan kita menjadi seorang yang bercakap besar, sedang kita tidak tahu dan tidak sedar setiap hari pasti ada dosa kecil kita lakukan)



Seandainya kita tidak mahu memaafkan kesilapan orang, kita tidak untung apa-apa. Apalagi kalau berdendam atau bertindakbalas dan berkasar terhadapnya. Jika begitu, orang yang membuat salah pada kita berdosa kerana mengecilkan hati kita, dan kita juga akan terjerumus sama dalam dosa dan sekaligus mendapat KEBENCIAN ALLAH S.W.T. Na'uzubillah min zalik.Mintak dijauhkan.



Memberi kemaafan adalah sukar sekiranya kita belum ada sifat kehambaan, yang melihat segala yang berlaku adalah di bawah pentadbiran Allah yang maha mengetahui. Kita akan takut untuk marah dan berdendam dengan manusia hanya dengan ujian yang menimpa, kerana bimbang kalau ujian itu merupakan petanda Allah.



Setiap orang mempunyai kelemahan dan kekurangan, termasuk diri kita sendiri. Mari kita muhasabah, muhasabah...


Rasulullah s.a.w bersabda, "sebaik-baik manusia adalah orang yang lambat marahnya dan segera pula reda marahnya. Dan sejahat-jahat manusia adalah orang yang lekas marahnya dan lambat pula reda marahnya itu"


( : Forgive everyone for the sake of UKHUWAH : )



p/s : sebab tu saya suka surau delima. Maksud saya, setiap kali saya rasa sedih atau kecewa, inilah tempat yang paling sesuai untuk saya mengadu pada Allah sedetail-detail nya tentang masalah saya. Yes, need for some privacy, to be alone, to search for answers. To be more accurate, untuk muhasabah diri. Dan saya selalu jumpa jawapan dari Allah kat sini, melalui ape yang ditampal di board dan di dinding2 surau. Semoga saya menjadi seorang lembut hatinya. Terima kasih Ya Allah atas petunjuk ini... :')



7 comments:

~si bungabunga~ said...

nice entry!!! sgt2 b'manfaat for me & ors.. ^_^

::Tiera:: said...

tq! copy je ni utk share. same2 latihkan diri utk jd pemaaf.k. haa sila maafkan apa jua kesalahan guwe ya dong heheh

~si bungabunga~ said...

tape...sgt kena ngan diri sendiri..i loikee!!! mmg susah nk maafkan tp kalu dah maafkn mmg ati tu tenang je.. =)

::Tiera:: said...

:)

najmi said...

nais entryy...=)

::Tiera:: said...

thank you..

nor aishah Norrifin said...

assalamualaikum.. entri ni membantu sy dptkan maklumat..
SAYA follower anda ke -90..
salah ukhuwah :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...